16-04-10

Allen de straat op

  

Koning auto - 000Nu de lente in het land is, is het zeker interessant om je als 'zachte weggebruiker' over het publiek domein te bewegen. Er is gelukkig al jarenlang een kentering aan de gang naar meer fiets- en voetgangersverkeer. Eventueel in combinatie met het openbaar vervoer: trein, tram, metro en lijnbus. Maar al te veel fietspaden en trottoirs liggen er abominabel bij. En er wordt bij de (her)aanleg van wegen nog steeds veel te weinig aandacht besteed aan kwalitatieve en veilige fiets- en voetgangersvoorzieningen. Koning auto heerst nog steeds over de weg. Samen met het ander snel wegverkeer, zoals vrachtwagens, bestelwagens, bussen en motoren. En in het straatbeeld wordt het bewijs geleverd dat het belang van dit gemotoriseerd verkeer nog steeds primeert.

Nochtans is er in het verkeerswezen een principe vooropgesteld dat inmiddels genoegzaam bekend is: STOP. Wat staat voor Stappers - Trappers - Openbaar vervoer - Privaat gemotoriseerd vervoer. Het duidt de volgorde aan van prioriteit, die men aan de verschillende verkeersmodi geeft in dit idealiter systeem. In de praktijk blijkt dat er zowel bij het ontwerp als bij de uiteindelijke uitvoering van verkeersinfrastructuren, nog al te weinig wordt vastgehouden aan dat principe.

Zolang er ten gronde niks verandert aan de mentaliteit van hen die beslissen over hoe de verkeersinfrastructuur op het openbaar domein er uit moet zien en er niet met zowel de noden van de buurtbewoners wordt rekening gehouden als met deze van het doorgaande en bestemmingsverkeer, en het STOP- principe niet systematisch wordt toepast, blijft de zachte weggebruiker ondermaats gediend.

Bakfiets - 001 (klein)Bovendien houdt men nog absoluut niet genoeg rekening met de omvang en de gebruiksvereisten van allerlei nieuwe, of opnieuw populair geworden 'zachte' vervoersmiddelen: ligfietsen, bakfietsen, vouwfietsen, steps, skateboards, inline skates ... Ook niet met kleuterbuggy's die gekoppeld worden aan en voortgetrokken door de fiets van de (groot)ouders en het gebruik van fietstassen aan beide zijden van het stalen ros (om bijvoorbeeld de boodschappen in weg te stoppen). Maar evenmin met driewielers (voor volwassenen met een fysieke beperking ), scooters (voor mensen die moeilijk te been zijn), elektrische buitenrolstoelen, steeds meer in zwang rakende rollators... De tijd dat oudere mensen of personen met een fysieke beperking hoe dan ook niet (meer) naar buiten kwamen, ligt immers gelukkig reeds grotendeels achter onze rug. Maar de overheid ziet hun (specifieke) noden, waar evenwel iedereen mee zou gebaat zijn, helaas nog veel te dikwijls over het hoofd.

De verstandige lezer concludeert met mij dat de doorsnee trottoirs en fietspaden veel te smal zijn om een vlot en veilig verkeer toe te laten. Voeg daar het feit aan toe dat ze vaak slecht zijn aangelegd en doorgaans nog slechter worden onderhouden en je komt uit op een oncomfortabele rijwijze. Wat vele mensen er toe aanzet om voor hun verplaatsing dan toch maar van hun auto gebruik te maken.

Speciale fiets - 003 (klein)De heden dikwijls aangelegde fietspaden voor tweerichtingsverkeer zijn in dit opzicht plezanter om je over te verplaatsen. Zolang er zich niet te veel verkeer over beweegt tenminste. En elke gebruiker respect heeft en toont voor de andere. Dus zonder toestanden met zenuwachtige pseudowielrenners of mountainbikers die verwachten dat, als zij er aan komen, iedereen terstond de baan ruimt voor hen. Geen ongeduldige fietsers die niet even hun snelheid temperen, om bijvoorbeeld twee gemoedelijk naast elkaar rijdende peddelaars, na het horen van het belgerinkel van de achterligger, de tijd te geven om rustig aan achter elkaar te gaan rijden. En zo verder en zo voort.

Waar wijde trottoirs werden aangelegd, stel ik vast dat de extra ruimte helaas nogal vaak wordt vol gezet met bloembakken, publiciteitsborden, fietsrekken en andere voor voetgangers uiterst hinderlijke objecten. Of grotendeels worden ingepalmd door de buitenterrassen van horecazaken. Met als naar gevolg dat stappers dikwijls alsnog moeten uitwijken naar de autoweg. Met alle gevaar van dien.

Zeldzaam zijn zij die zich als zachte weggebruiker kunnen bewegen van thuis tot aan een enkele kilometers verderop gelegen bestemming, zoals bijvoorbeeld de school, het station, het werk, een multifunctioneel buurtgebouw... zonder door ook maar enig obstakel te worden gehinderd. Als het geen losliggende tegels, putten in de weg of andere technische mankementen zijn, dan is het vast een op een foute plaats ingeplante verkeerspaal, een onveilig kruispunt of een totaal gebrek aan een fiets- of voetgangersvoorziening. Om budgettaire redenen of omwille van plaatsgebrek of godweet welk ander ridicuul excuus, worden in het verkeerswezen faciliteiten voor stappers en trappers blijkbaar nogal vaak niet nodig geacht.

Zachte weggebruikersWat me nog steeds stoort zijn buurten waar een 'zone 30' van kracht is, maar waar men deze tracht af te dwingen met kunstmatige wegversmallingen hier en daar. Met als gevolg dat op de obstakelvrije stroken tussenin, door menig automobilist, motorrijder of bromfietser nog eens goed gas wordt gegeven. Met alle gevaren van dien. Vaak zijn die wegversmallingen, in plaats van overrijdbaar, opgebouwd uit betonblokken, met als gevolg dat bij een uitwijkmanoeuvre, wegens bijvoorbeeld een plots opduikende tegenligger, de autobestuurder een fatale crash maakt. Hoe zeer ik snel en roekeloos rijden ook afkeur, een (zware) verwonding of de dood, wens ik geen enkele automobilist toe. Hoe onbezonnen die ook mag hebben gereden.

De 'traag verkeer' zones zouden over het ganse traject dusdanig moeten zijn aangelegd dat er automatisch aan een lage snelheid wordt gereden. En gemengd verkeer ten volle en veilig kan functioneren. Zonder dat deze of gene weggebruiker gefrustreerd is of zich ergert aan een andere. Groenaanleg en bochtige wegen kunnen dit bewerkstelligen. Er zijn talrijke studiebureaus die de expertise in huis hebben om dit zowel visueel aantrekkelijk als verkeerstechnisch overeenkomstig de geldende wetgeving voor elkaar te krijgen.

Wat is er prachtiger dan het beeld van door elkaar krioelende voetgangers, fietsers, op rijwielen in alle soorten en formaten, auto's, motors, skeelers, jongeren op step, skateboard of zich voortbewegend op een springstok, rolstoelers, rolschaatsers, brommertjes en scooters... Jong en oud door elkaar, gebruik makend van diverse verplaatsingsmiddelen. Zich voortbewegend in woonwijken, maar ook daarbuiten. Een mooie droom? Zeker weten, maar wel één die mits wat goede wil van iedereen, op termijn kan worden gerealiseerd! Lachen

Commentaren

Meester Auto... Ik ben het volledig met je eens. Ik ben veel met de fiets onderweg en ik erger mij ook mateloos aan de slechte fietspaden, als die er dan al zijn. Inderdaad, alles staat veel te veel in het teken van Meester Auto. Nochtans zouden meer mensen hun stinkbak beter eens af en toe inruilen voor de fiets.
En ik ben het ook eens met het feit dat de stoepen soms veel te smal zijn. Onze noorderburen zijn het bewijs dat het anders kan.

Gepost door: maaike | 16-04-10

het krioelen van fietsers en skeelers en voetgangers kan heel gevaarlijk zijn, de voetganger blijft het kwetstbaarst
en hoe vaak moet je als voetganger niet op straat lopen door geparkeerde fietsen op de stoep, geen mens die door kan...

nee jij hebt liever geen stenen popjes hé, hihi, dat wist ik wel

prettig weekend Rudi, morgen zit ik tussen de bloemekes

Gepost door: fotorantje | 16-04-10

Ruimtelijke (wan)ordening Als rolstoelgebruiker ondervind ik uiteraard dagelijks hoe stiefmoederlijk de zwakke weggebruiker nog steeds wordt behandeld. Als ik het voet- of fietspad gebuik heeft een gemoedelijke wandeling al gauw veel weg van een rit in Parijs-Dakar. Meestal gebruik ik dan ook de rijweg...

Gepost door: Ben | 16-04-10

bakfiets Zo'n bakfiets vind ik super!

Gepost door: pieterbie | 17-04-10

Tja, Rudi, er is nog werk aan de winkel hé... ik word nog al te vaak de goot in verplicht door koning auto, en de fietspaden worden nog té vaak als parkeerplaats gebruikt en...... en.... en.... nog véééééééél werk aan de winkel....Een mentaliteit veranderen kost tijd én moed!!!! Maar we geven niet op hé!!!

Gepost door: Tal | 17-04-10

't Is nog veel erger Rudi. Niet alleen berwijst de infrastruktuur dat het belang van het gemotoriseerd vervoer primeert, daar bovenop vindt 95% van de bestuurders van gemotoriseerd vervoer zichzelf veel belangrijker dan al de rest. Behalve op zondag, want dan zitten ZIJ op de fiets en dan is dat voor een halve dag het belangrijkste vervoermiddel.

Gepost door: Geert | 17-04-10

hey Rudy dat het hier erbarmelijk gesteld is met die fietspaden,dat moet je me niet meer vertellen,al genoeg ondervonden.hier zouden ze eens moeten een voorbeeld nemen van Nederland,dat zijn pas echte goede fietspaden of in Limburg,het fietsparadijs van Belgie,gewoon super

Gepost door: dolfijntje | 18-04-10

Hier in NL is het gelukkig over het algemeen vrij aardig geregeld, hoewel verbeteringen natuurlijk altijd mogelijk zijn.
Hopelijk verbeterd de situatie in België snel!'
groetjes,
Elmar

Gepost door: Elmar | 18-04-10

dag Rudi, daar vertel je me wat.Het is soms levensgevaarlijk om met de fiets te rijden: fietspaden die een smal gestippeld lijntje zijn aan de kant van de weg,fietspaden die plots stoppen en je moet op de rijweg gaan rijden ,zelfs op al die ronde punten is het levensgevaarlijk fietsen. Ja er is nog héél veel werk aan de winkel vooraleer je veilig kan fietsen.En wandelen :obstakels worden er genoeg geplaatst en soms vraag je je af waarvoor die palen en reclame panelen eigenlijk dienen. Je kunt niet eens rechtdoor lopen op een voetpad ,je moet rond die obstakels lopen. Met een kinderwagen op het voetpad rijden wsaar wij wonen is niet mogelijk want er staan bomen en die zijn zo uitgegroeid dat je er met een kinderwagen niet meer langs kunt!! En dan spreek ik niet eens van de terrassen in d e stad die nog een klein stukje voetpad vrijlaten.Moesten die uitbaters durven dan moet je in de goot gaan lopen!!
Ik woon dicht bij de nederlandse grens en eenmaal de grens over is het een lust om te fietsen!!Daar zorgen ze wel voor de fietsers hoor!

Gepost door: magda | 18-04-10

hallo Rudi hier in mijn straat mag ik niet klagen over de fietspaden
bij de heraanleg van de straat enkele jaren geleden, is er langs beide zijden van de straat een fietspad aangelegd, weliswaar niet in gans de straat, maar dat komt omdat ze verderop te smal was
maar je hebt wel gelijk, dikwijls ligt een fietspad er maar slecht bij, als fietser is het altijd opletten

fijne maandag
groetjes

Gepost door: Borriquito | 19-04-10

Is vast enorm lastig zoals jij je moet bewegen door het land, je merkt het als als je loopt dat racefietsers je omverschreeuwen en werpen en als je fietst dat de auto's lastig zijn maar niets gaat boven de overal doordenderende tram...

Gepost door: Danique | 19-04-10

Hoe mooi men het ook zou willen, in werkelijkheid blijft het hannesen of racen. Je staat altijd verbaasd over het feit dat zo weinigen normaal kunnen rijden! En allemaal hebben ze hun reden daarvoor. Maar, zoals je zegt, laten wegaanleg, onderhoud en verkeersinrichting ook vaak te wensen over. Het is helaas niet zelden een zaak van aan politiek doen i.p.v. aan verkeersveiligheid!

Groet

Gepost door: Willy | 19-04-10

volledig met je eens!!!!!!!!!!!!!!!

Gepost door: emily | 19-04-10

Rare nieuwbouwwijkjes In mijn omgeving worden veel nieuwbouwwijkjes uit de grond gestampt.
Maar ongelofelijk wat een missers voor rolstoelgebruikers en fietsers.
Mijn blinde buurvrouw struikeld zich een weg door allemaal rare obstakels.
Soms schrijf ik daarover op mijn blog robalberts.punt.nl

Vriendelijke voorjaarsgroet,
Rob Alberts

Gepost door: Rob Alberts | 19-04-10

............. Een hele mooie droom Rudi...en dan ook nog de stilte die we de afgelopen dagen hebben mogen ervaren van de niet vliegende vliegtuigen...super!

heel veel liefs
yvette

Gepost door: yvette | 20-04-10

RUDI GOEDE MORGEN
EEN MAGISCH
WOORD...
WEDERZIJDS
RESPECT
VELEN MOETEN
DAT NOG LEREN !
GROETJES
MICKEY

Gepost door: Mickey | 20-04-10

rudi goede morgen... wat baten al die reglementen en snelheidsbeperkingen wanneer men er zijn voeten aan veegt ! Zowel automobilisten die aan meer dan 100 per uur voorbij razen in een straat van 30 ? En fietsers die denken dan de verkeersregels niet voor hen gelden en voetgangers die het vertikken om over een zebrapad te lopen en dan nog met kinderen aan de hand ! Er is nog veel werk aan de winkel ! Fijne groetjes :-))pepino

Gepost door: pepino | 20-04-10

Daar sta ik 100% achter!
Want nu ik wat kan fietsen, maar onstabiel ,
voel ik soms niet op mijn gemak met die snorrende auto's naast me!
Geniet van het mooie weer!
Gr.
P-TER

Gepost door: P-TER | 21-04-10

Heykes Ik snap het helemaal...we hebben een tijdje geleden een fietskar gekocht voor onze kids van en naar school te rijden...helaas heb ik op die manier ook al vele onveilige situaties ondervonden...hopelijk blijft men investeren in goede fietspaden en dergelijke....

Ik begrijp jouw situatie dus helemaal...wij kunnen dan nog afstappen als het ergens onveilig of moeilijk is...

Groetjes x

Gepost door: Vrouwtjelief | 22-04-10

hallo Rudi gisteren nog eens als zachte weggebruiker op pad geweest
met de fiets naar Lochristi gereden, mijn kleindochter gaan vertroetelen :-)
fijne donderdag
groetjes

Gepost door: Borriquito | 22-04-10

hey Rudy morgen ga ik toch eens als zachte weggebruiker naar het koopcenrum fietsen,eens zien wat ze er allemaal hebben en hoe het is met de conditie
een fijne zonnige donderdag

Gepost door: dolfijntje | 22-04-10

Het werd al gezegd... het is hier qua aanleg wel goed in Nederland...maar de mentaliteit van de diverse weggebruikers is net als overal niet geweldig hoor! En wat heb je als voetganger aan een mooie brede stoep als daar dan héél gemakkelijk een klein vrachtwagentje op geparkeerd wordt om 'even uit te laden'...stel je voor dat ze 2 meter teveel moeten lopen vanaf een reguliere parkeerplaats hè, die mannen! Nee...dan mag ik met de hond en de mevrouw met de kinderwagen enz. gewoon maar even de drukke straat op..! Zoals altijd en overal hou je asocialen, ook in het verkeer...dus dat dooréén krioelen van de diverse weggebruikers...ik zie het nog niet gebeuren hoor...het zal bij dromen blijven vrees ik...des te veiliger!
Groetjesssssssssssssssss!

Gepost door: mizzD | 22-04-10

daar ben ik het nu eens 1000% mee eens zie! Zelf ga ik dagelijks met de fiets naar het werk, een kleine 5km, maar de ergernissen zijn soms groot. Vooral bij minder goed weer (ik ben goed ingeduffeld, regenbroek, regenjas én fluo-jasje voor optimale zichtbaarheid) houden chauffeurs geen rekening met de fietser. De staat van de fietspaden, dat is nog een ander probleem, maar ze werken er aan, hier in Roeselare.
fijn weekend!

Gepost door: zaza | 23-04-10

Bij ons rijden de tractors de wegen stuk, die zouden ook beter met hun fietsje naar het veld gaan.

Gepost door: Patrick | 23-04-10

Kus voor het weekend, het gaat lente worden.

Geniet ervan lieve Rudi.

Gepost door: Danique | 23-04-10

hey Rudy ik wens je een heel fijn zonnig weekend
geniet er van
liefs dolfijntje

Gepost door: dolfijntje | 23-04-10

Niet 100% maar 100.000% met je eens Rudy! Ik begrijp maar niet waarom het er allemaal niet komt, er wordt toch genoeg naar gevraagd? En zijn we niet allemaal zwakke weggebruikers als we de auto aan de kant zetten? Nu dan!
Maak er desondanks een mooi weekend van, genietend van de lente op heerlijk brede trottoirs... dat wens ik jou vandaag!

Gepost door: gerdaYD | 24-04-10

De commentaren zijn gesloten.